۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

یوهوو، باهو اومد

مصاحبه با مدیر عامل غیر قانونی سازمان تامین اجتماعی
یکی از خبرهای روز گذشته در سازمان تامین اجتماعی، خبر انتصاب فردی مجهول الهویه برای همگان و معلوم الحال برای آقایان از مکانی نامعلوم (طبق شنیده ها از هیئت گزینش نهاد ریاست جمهوری) بنام آقای منصور باهو به عنوان مدیر کل امور اداری سازمان بود. همان اول که خبر راشنیدیم، بیشتر صحبتها در مورد سوابق نامعلوم و فامیلی نامتعارف مدیر جدید بود و اسامی زیادی همراه با توضیح و تفسیر مطرح شد از جمله: یاهو، آهو، یابو، با او، و ....با توجه به داغ شدن موضوع، خبرنگار ما در یک فضای سرشار از معنویت، بمنظور کشف زوایای نامکشوف این اقدام بزرگ، مصاحبه ای با مدیر عامل غیر قانونی سازمان انجام داد. متن تلخیص شده این مصاحبه را در اینجا می خوانید:

خبرنگار- آقای ذبیحی، چه انگیزه ای باعث شدن مدیر کل امور اداری سازمان را تغییر دهید؟
مدیر عامل غیر قانونی - اولا تو چی هستی که از ما سئوال بکنی، دوما انگیزه یک اصطلاح غربیه که اصلا به ما نمی چسبه، بهتره بگی «نیت» شما چی بود، در اینصورت باید بگم : نیت ما خیره. سوما از همان اول که ما را سرکار آوردن، گفتیم که برای تغییر و تحول اومدیم، الکی که تو هند ده سال درس نخوندیم، کلی چیز میز بلدیم.

خبرنگار - آقای ذبیحی! آیا در بین شصت هفتاد هزار نفر نیروی سازمان یک نفر آدم شایسته پست مدیر کل امور اداری نبود که شما آقای یابو را از بیرون آوردید؟
مدیر عامل غیر قانونی – اولا این چیزها به تو مربوط نیست ولی من خودم چون دلم می خواد بهت جواب می دم تا یه خورده یاد بگیری، یهو پررو نشی! دوما نیروهای سازمان همگی شکر خدا صالح هستند ولی اینی که از بیرون آوردیم اصلحه. حالیته چی می گم؟ بین صالح و اصلح کلی فرق هست دآآش. سوما به تو هیچ ربطی نداره من می دونم و دآش محمود.

خبرنگار – خب، این آقای یابو تو چه چیزهایی اصلح هستند؟ لطفا ایشان را بیشتر معرفی نمائید.
مدیر عامل غیر قانونی - اولا بازم زیادی حرف زدی، دوما آقای باهو یکی از پدیده های مدیریتی کشور هستند که من کفششان کردم، ایشون سالها به امر خطیر گزینش نیروها براساس موازین اسلامی و انقلابی مشغول بودند، خیلی هم دوست داشتنی و تو دل برو هستن. خلاصه ش کنم: کارش درسته، حرف گوش کنه، خودیه، سفاریشیه، تو انتخابات هم کلی زحمت کشیده، خلاصه یه پارچه آقاست، لیاقتش هم خیلی بیشتر از ایناست، اینشاا... اینجا که راه افتاد و یه کم چیز میز یاد گرفت، یواش یواش برای پستهای بالاتر می فرستیمش. بتترکه چشم حسود!همین آقای رضائیان که مدیر کل دفتر هیات مدیره گذاشتیمش هم، سالها تو گزینش وزارت اقتصاد کار کرده، الان هم کلی کار بلده. طرح مرح داره، گزینش خیلی مهمه، با گزینش میشه همه جا رو حسابی متحول کرد. تو که این چیزا حالیت نمی شه...

خبرنگار – آقای ذبیحی، مدیر کل جدید امور اداری در یکی از اولین اقدامات مدیریتی شان به دبیرخانه سازمان رفته اند و به کارکنان آنجا که تقریبا همگی خانم هستند تذکر داده اند که: من گزینشی هستم پس مواظب حجابتان باشید. مثل اینکه ایشان نمی دانند که سمتشان در سازمان ....
مدیر عامل غیر قانونی - بازم که گنده تر از دهنت حرف زدی، اولا مدیره دلش خواسته، به کسی هم مربوط نیست. دوما، هرکسی یه سبک مدیریتی خاص خودش رو داره، تو که این چیزها رو نمی فهمی، بهر حال ایشون با توجه به سالها تجربه در امر گزینش نیروهای متعهد و با توجه به محفوظات ذهنشون، بانهایت درایت و ذکاوت به دبیرخانه سازمان رفته و بعد از بررسیهای کارشناسانه به این نتیجه رسیده که مشکل اصلی در آنجا مربوط به حجاب خواهران بوده، بنابراین جهت حل مشکل تذکر داده اند. یعنی شما نمی خواهید مشکل مردم حل بشه؟ نمی خواهید مملکت پیشرفت بکنه؟ اگه اینطوره، شما یا منافقید یا وطن فروش. ای منافق وطن فروش!

خبرنگار – چرا نیروهای متخصص و بویژه مدیران متخصص سازمان را قلع و قمع می کنید؟
مدیر عامل غیر قانونی – اولا حرفات بوی نفاق می ده، وطن فروش! نکنه تو هم از این کشورهای خارجی پول مول گرفتی، مثل اینکه باید بفرستمت کهریزک...، خانه سالمندان. دوما، ما همه جوره طرفدار نیروهای متخصص هستیم، خودمان هم متخصصیم، ده سال تو هندوستان برای رقصیدن که نرفته بودیم، کلی مکانیکی بلدیم. اینایی که برداشتیم متخصص نبودند، اگه متخصص بودند، هر چی میگفتیم مثل بچه آدم گوش می دادند، بیخودی از خودشان نظر در نمی کردند، اینور اونور نمی پلکیدند، و خیلی چیزای دیگه. که به تو هم هیچ ربطی نداره. ... آی نفس کش!

خبرنگار - آقای ذبیحی! شنیده ایم که 25 نفر از کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی را بصورت فله ای در اختیار اداره کل تهران بزرگ قرار داده اید؟
مدیر عامل غیر قانونی – اولا که این فضولیها به تو نیومده، دوما ما برای تغییر و تحول اساسی اومدیم، و می خواهیم هزینه های اضافی رو کاهش بدیم. سوما از این واژه های بودار فرهنگی مرهنگی داری زیاد استفاده می کنی. فکر پول باش، فرهنگ به چه دردی می خوره.

خبرنگار- آقای ذبیحی! شما قبلا در صحبتهایتان گفته اید: معاونت فرهنگی با سی - چهل نفر نیرو یه معاونت شده، معاونت اداری- مالی هم با چهارصد نفر یه معاونت شده. و با توجه به اینکه تعداد افراد این دو معاونت باهم نمی خوره، پس معاونت فرهنگی اجتماعی باید منحل بشه.
مدیر عامل غیر قانونی – خب که چی؟ اگه دو کلاس ریاضی می خوندی می فهمیدی یه جای این معادله اشکال داره.

خبرنگار- ببینید آقای ذبیحی شما دارید یک حوزه مهمی را در سازمان حذف کنید، حداقل می توانید آنرا کوچکتر کنید. خیلی از سازمانهای موفق دولتی و غیردولتی و تجاری در سطح جهان، برای اینکه تصویر مثبتی از خودشان در اذهان عموم مردم و ذینفعان مختلف سازمان ایجاد بکنند. در این زمینه ها کلی هزینه می کنند، با مجامع و نهادهای آموزشی، مذهبی و اجتماعی تعامل ایجاد میکنند، اطلاع رسانی میکنند، آموزش میدهند، تا تصویر بهتری از خودشان در جامعه ایجاد بکنند و نگرش و دانش مخاطبان و ذینفعانشان را در ارتباط با سازمان و فعالیتهایش بهبود دهند. چون میدانند این کار بر عملکرد و حیات سازمانها تاثیر دارد. حالا شما چرا فکر می کنید سازمان تامین اجتماعی، با این همه عظمت و حجم مخاطبان و ذینفعانش و با توجه به خیل منتقدان و نارضایتی ها، نیازی به واحدی برای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ندارد؟
مدیر عامل غیر قانونی : اولا پاشنه من از مخ جنابعالی بیشتر حالیشه. دوما بجای این مزخرفات به فکر منابع و مصارف سازمان باشین. همین کارها رو کردید که سازمان داشت ورشکست میشد. خدا رو شکر کنین که من رسیدم والا فاتحه سازمان پارسال خونده شده بود. همه این کارهایی رو که گفتی من با دو سه نفر انجام میدم، کلی هم وقت اضافه می آرم.

خبرنگار- شنیده ایم دستور ایجاد اداره کل شرق تهران را صادر کرده اید، لطفا در این باره توضیح دهید.
مدیر عامل غیر قانونی - آخه تو از تغییر و تحول و مهندسی مجدد و اصلاح ساختار چیزی حالیت نمی شه من برای چی توضیح بدم. گفتم که برای تغییر و تحول اومدیم. انتظار داری برای تغییر و تحول بیاییم و بعد تغییر و تحول ندهیم؟ آقا جان نمی فهمی.

خبرنگار- ما که هیچ، ولی دانشمندان مدیریت تو کتابهای مدیریت نوشته اند در تعدیل و اصلاح ساختارها آسیب پذیر ترین نقاط، مدیریتهای میانی هستند که نقش واسطه ای بین مدیران عالی سازمان و واحدهای اجرائی سازمان دارند، از طرفی با توجه به گسترش سیستمهای اطلاعاتی و فراهم شدن امکان دسترسی مستقیم مدیران عالی و واحدهای ستاد مرکزی به اطلاعات واحدهای اجرائی، نقش واسطه ای و حجم واحدهای میانی کمتر می شود. اما با ایجاد ادارات کل مثل شرق و غرب تهران شما دارید مدیریت میانی را فربه تر می کنید...
مدیر عامل غیر قانونی : این چرت و پرتها چیه؟ دانشمندان مدیریت برای خودشان و خاله شان نوشته اند. قرار نیست که آنها هر چی گفتند ما عمل بکنیم . ما داریم مفاهیم مدیریت را بومی سازی می کنیم. (توضیح: برای کسب اطلاعات بیشتر از بومی سازی مدیریت به مطلب «بیست نکته مهم برای موفقیت در مدیریت» در همین وبلاگ رجوع کنید)

خبرنگار- راستی آقای ذبیحی، از وضعیت شعب بیمه ای و واحدهای درمانی خبر دارید؟ می گویند با توجه به وضعیت پرداختها و سیاستهای سوء جنابعالی انگیزه ها خیلی پایین آمده....
مدیر عامل غیر قانونی – بیشین بابا حال نداریم، مثل اینکه زبون خوش حالیت نمی شه ...(در این هنگام آقای ذبیحی سرشان را زیر میز خم می کنند تا چیزی بردارند و خبرنگار ما با دیدن نوک چماق فرار را برقرار ترجیح میدهند...)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر