۱۳۸۸ اسفند ۲۴, دوشنبه

گزیده اخبار سازمان در یک ماه گذشته


گزیده اخبار سازمان در یک ماه گذشته

دبير اجرايي خانه كارگر استان مازندران:
تراز هزینه و درآمد در تامين اجتماعي به وضعيت نگران‌کننده رسیده است
تامين اجتماعي دست خوش عده‌اي قرار گرفته كه بدون كمك به سازمان تامين اجتماعي خود را مالك آن مي‌پندارند.
اگر دولت تعهدات خود را نسبت به تامين اجتماعي به انجام مي‌رساند، کمبود بودجه اين سازمان را با مشکل مواجه نمي‌کرد.
امروز متاسفانه بدليل بدحسابي سازمان تامين اجتماعي به ديگر ارگان‌هاي درماني مانند علوم پزشكي، كارگران و بازنشستگان وقتي براي درمان به بيمارستان‌هاي دولتي و داروخانه‌ها مراجعه مي‌كنند به علت بدهي سازمان به اين مراکز با عدم پذيرش بيماران مشمول تامين اجتماعي مواجه مي‌شوند و هر گاه اين عزيزان براي تهيه دارو به داروخانه‌ها مراجعه مي‌كنند اكثراً دست خالي برمي‌گردند.
با رويه‌اي كه امروز سازمان تامين اجتماعي در پيش گرفته، قطعاً در آينده‌اي نزديك با بحران شديد و جبران ناشدني مواجه خواهد شد و اين وظیفه وزير رفاه است كه وضعيت نابسامان اين سازمان را بهبود ببخشد 1388/12/18


خبرگزاري فارس: علي‌رغم وعده‌هاي مسئولان سازمان تأمين اجتماعي در خصوص پرداخت بدهي سازمان تأمين اجتماعي به بيمارستان‌ها، طلبكاران هنوز منتظرند.
مسعود پزشكيان، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس: تأخير 7 ـ6 ماهه سازمان تأمين اجتماعي در پرداخت بدهي خود به بيمارستان‌ها بي‌سابقه است و اين سازمان در اقدام غيرقانوني حقوق بازنشستگان را از اعتبار بيمارستان‌ها پرداخت كرده است.  18 اسفند 1388

حسن اعتماد‌زاده، رئيس هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي در نامه‌اي به اداره ثبت شركت‌ها و مؤسسات غيرتجاري خواستار لغو اختيارات مديرعامل اين سازمان شد.
در اين نامه آمده است: به‌دليل جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، ‌بدين‌وسيله لغو اختيارات تفويضي به مديرعامل محترم سازمان از تاريخ 31/6/1388 اعلام مي‌شود لذا خواهشمند است دستور فرماييد اقدام لازم برابر مقررات صورت پذيرد


روزنامه همشهری: مؤسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي پس از 3روز فعاليت دوباره پلمب شد
به گفته يكي از كاركنان مؤسسه، ساعت 4‌بامداد يكشنبه گروهي به ساختمان مؤسسه وارد شدند و درها را براي دومين بار پلمب كردند. اين كارمند مؤسسه گفت كه از روزي كه مؤسسه فعاليت خود را آغاز كرد، هر شب چند نفر از كارمندان تا صبح در مؤسسه مي‌ماندند.
اين مؤسسه به دستور مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي پلمب شده است و كاركنان با درهاي بسته روبه‌رو شدند.اعتراض كاركنان اين مركز سرانجام به رأي هيأت‌مديره سازمان براي بازگشايي مؤسسه ختم شد.
هيأت‌مديره در جلسه‌اي كه در تاريخ 10‌اسفند‌ماه برگزار شد رأي به بازگشايي مؤسسه داد و پس از آن فعاليت مؤسسه براي چند روز از سر گرفته شد.براساس قوانين حاكم بر سازمان تأمين اجتماعي تصميم‌گيري براي ادامه كار مؤسسه عالي پژوهش از اختيارات هيأت‌مديره است اما با وجود رأي هيأت‌مديره به‌نظر مي‌رسد كه علي ذبيحي، مديرعامل اين سازمان اعتراض خود را نسبت به رأي هيأت‌مديره با پلمب دوباره درهاي مؤسسه اعلام كرده‌است.

تهديد ذبيحي به تجمع درمقابل وزارت رفاه
كاركنان ستاد مركزي سازمان تامين اجتماعي در اعتراض به پرداخت نشدن مزاياي خود به نمايندگي‌از تمامي كاركنان سازمان در سراسركشور در داخل‌ اين سازمان تجمع‌كردند.
جمعي از اين افراد درتماس با خبرنگار ايلنا افزودند: جمعيت حاضر در تجمع چند صد نفر بودند كه خواستار دريافت حق و حقوق قانوني خود هستند.
آنان با اشاره به‌ حضور علي ذبيحي، مدير عامل سازمان تامين اجتماعي در ميان تجمع‌كنندگان اظهار داشتند: به آقاي مديرعامل هشدارداديم اگر تا چهارشنبه هفته جاري حق و حقوق قانوني و مزاياي ما را پرداخت نكند در مقابل وزارت رفاه و تامين اجتماعي دست به تجمع خواهيم زد.


گزارش آفتاب از درآمدها و هزینه‏های سازمان تامین اجتماعی
درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی چه می‌شود؟
سوء مدیریت گریبانگیر سازمان تامین اجتماعی نیز شده است؟
سازمان تامین اجتماعی، بر اساس آمارهای موجود باید سازمانی سودده باشد اما در حال حاضر به نظر می‏رسد که مشکلات مالی به شدت گریبانگیر این سازمان شده
 تحلیلگر سرویس اقتصادی آفتاب گزارش می‏دهد؛ بدهی‌های کلان سازمان تأمین اجتماعی به بخش درمانی کشور، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در سیستم خدمات‌رسانی گردیده است. اتفاقی که به زعم بسیاری از کارشناسان تا کنون غیرممکن و محال بوده است و سازمان تأمین اجتماعی هیچگاه تا کنون با چنین معضلی به لحاظ مالی مواجهه نبوده است. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز سازمان تامین اجتماعی از لحاظ نقدینگی و منابع در نقطه خوبی قرار ندارد و باید گفت گرچه سازمان تأمین اجتماعی از لحاظ سرمایه و ثروت و دارایی وضعیت مناسبی دارد، اما امروز همین سازمان به تبع وضعیت اقتصادی کشورو شاید هم سوء مدیریت در حال حاضر با مشکل نقدینگی مواجه شده است. مشکلی که تأثیر مستقیم بر وضعیت بیماران در بیمارستان‌ها و عدم دریافت خدمات درمانی کافی گذاشته است. دکتر مسعود پزشکیان وزیر بهداشت در دولت هشتم، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نیز نماینده مردم آذربایجان در مجلس شورای اسلامی معتقد است این مشکلی که برای سازمان تأمین اجتماعی پیش آمده است، امری محال بوده چرا که این سازمان درآمد و توزیع منابع مالی‌اش تا کنون بی‌اشکال بوده است.
مسعود پزشکیان : چرا باید پولهای این سازمان به این زودی تمام شود و سازمان نتواند بدهی های خودرا بپردازد رییس سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگوی این همه بدهی باشد و بگوید که پولها را چه کار کرده است . سازمان تامین اجتماعی تنها جایی است که نقدا از کارگران پول دریافت می کند و باید بتواند حساب و کتاب صافی با دیگر بخشها داشته باشد .اما در سال جاری این اتفاق نیافتاد . همیشه سازمان تامین اجتماعی وضع مناسب تری از بیمه خدمات درمانی داشته است که متاسفانه در این رابطه دچار مشکل شده است .


آژیر قرمز در سازمان تامین اجتماعی
روزنامه همشهری: درحالي‌كه چند سالي از اعلام وضعيت قرمز مالي سازمان تأمين‌اجتماعي مي‌گذرد، ذبيحي بعد از تصدي مديريت عامل اين سازمان بر‌خلاف پيشينيان به صراحت اعلام كرد كه وضعيت مالي سازمان متبوعش نه تنها بحراني و وخيم نيست بلكه در شرايط كاملا مناسبي قرار دارد.
از اين لحاظ او تنها مديرعاملي بود كه در سال‌هاي اخير درباره اوضاع مالي اين سازمان خيال همه را راحت كرده بود و از آنجايي كه حرف مديرعامل سند است همه مي‌بايست باور مي‌كردند كه ذبيحي واقعيت را گفته و بالاخره سازمان تأمين‌اجتماعي مي‌بايست از فهرست نگراني‌ها حذف مي‌شد.
او آبان‌ماه در حالي تلاش مي‌كرد اوضاع سازمان را از نظر مالي كاملا خوب جلوه دهد كه همزمان وزارت بهداشت نسبت به بدهي سازمان تأمين‌اجتماعي به بيمارستان‌ها و مراكز درماني اظهار نگراني مي‌كرد.
ذبيحي همچنان بر مواضعش مبني بر اينكه اوضاع مالي سازمان خوب است ادامه داد تا اينكه بالاخره 10 اسفند گفت: تا هفته آينده پرداخت‌هاي درمان غيرمستقيم به حالت طبيعي باز خواهدگشت و سازمان تا پايان سال‌88 تمامي پرداخت‌هاي تعهدي خود را انجام خواهد داد.
انتشار اين نقل قول مديرعامل سازمان تأمين‌اجتماعي سبب شد تا او از موضعي كه در آن همواره سخن از رواني اوضاع مي‌گفت پايين بيايد. اين بار خلف ‌وعده‌ نسبت به واريز عيدي بازنشستگان و مستمري‌بگيران هم دليل ديگري است براي عدم‌تعادل در اوضاع مالي سازمان تأمين اجتماعي.


 پاسخ عضو شوراي تامين اجتماعي به مديرعامل اين سازمان:
براي بريدن 2 شاخه خشك يك درخت را قطع نمي‌كنند
ایلنا: عضو شوراي عالي تامين اجتماعي با اشاره به سخنان مديرعامل سازمان تامين اجتماعي درباره قراردادهاي هنگفت برخي افراد با موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي،گفت: براي بريدن 2شاخه خشك كل يك درخت را قطع نمي‌كنند.
محمد مروج حسيني درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: هنرمديريت اين است كه همانند رييس جمهور علف هاي هرز را بچيند نه اينكه كليت مجموعه‌اي پژوهشي را به علت خاص زير سوال ببرد.
نماينده كارفرمايان در شوراي عالي تامين اجتماعي سخنان روز گذشته ذبيحي را حاشيه سازي براي سازمان تامين اجتماعي ارزيابي‌كرد و گفت: اصل موضوع مشكلات مديريتي درسازمان و غير قانوني بودن اساسنامه آن است.بنابراين طرح موضوعاتي كه انجام آن هم به دست مديران قبلي انجام گرفته حاشيه سازي و گم شدن اصل موضوع است.
وي با بيان اين كه مديرعامل واعضاي هيات مديره تامين اجتماعي همگي منصوب دولت هستند هر چند كه احكام آنان صادر نشده است ، افزود: با خرد جمعي بهتر مي توان سازمان را اداره كرد بنابراين اجراي دستورات هيات مديره برمديرعامل لازم است.
مروج حسيني‌گفت: آقاي ذبيحي به گونه‌اي صحبت كرده است كه گويا هركس با روش هاي مديريتي وي مخالف باشد ، مخالف بر چيدن رانت خواري در سازمان تامين اجتماعي است اما اين موضوع صحت ندارد و بيشتر كاركنان و مديران سازمان مخالفتي با برچيدن بساط رانت خواران ندارند.
او بيشتر مديران منصوب ذبيحي را افرادي ناآشنا به مسايل تامين اجتماعي عنوان‌كرد و گفت: اجحاف به‌كاركنان و مديران دلسوز و ارزشي سازمان مورد قبول كسي نيست.20/11/88


روزنامه قدس : بدهي بيمه ها به بيمارستانها
در حال حاضر يکي از مشکلات موجود ميان پزشکان و سازمان تأمين اجتماعي بدقولي سازمان در مقابل پزشکان است که باعث شده بيمه مبلغ زيادي به پزشکان و بيمارستانها بدهکار باشد.  
وقتي از پزشکي مي پرسم که چرا ساير دفترچه هاي درماني را مي پذيرد، اما فقط تأمين اجتماعي را قبول نمي کند مي گويد، آنقدر براي گرفتن پول از اين بيمه دچار دردسر مي شوم که ترجيح مي دهم اصلاً وارد قرارداد نشوم.
دکتر مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تاکنون چندين بار از تأخير بدهي بيمه ها به بيمارستان اظهار گلايه کرده است. وي اعلام کرده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و بيمارستانهاي دولتي تابع اين وزارتخانه 380 ميليارد تومان فقط از تأمين اجتماعي طلب دارند.
دکتر دستجردي همچنين بر اين موضوع تأکيد دارد که توليت بيمه ها براي يکپارچگي بايد به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي واگذار شود. از سوي ديگر، در حالي که بيمارستانها از تعويق طلب خود از بيمه ها اظهار گلايه مي کنند، علي ذبيحي، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي نظر ديگري دارد.
وي اعلام کرده است، اگر تعويقي در پرداخت به موقع بدهي از سوي بيمه ها صورت گيرد، به علت اين است که بيمارستانها، صورتحسابهاي خود را دير به بيمه ها ارسال مي کنند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در اين خصوص مي گويد: بايد يک جلسه مشترک درخصوص اين موضوع با آقاي ذبيحي بگذاريم.وي در ادامه گفت: مديرعامل تأمين اجتماعي در نامه اي به ما اعلام کرد، طي دو هفته تمام بدهي ها را مي دهد، اما از زمان ارسال آن نامه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، بيش از دو هفته مي گذرد.
دکتر شاهرخ رامين، عضو کميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به خبرنگار ما گفت: علت اين که دفترچه هاي درماني تأمين اجتماعي کارايي چنداني ندارد، به دليل از هم گسيختگي تأمين اجتماعي است؛ زيرا آنها نتوانستند تعهد خود را به بيمارستانها انجام دهند.
وي افزود: مدتهاست موضوع تأمين اجتماعي جزو مباحث مجلس است، اما اخيراً طرح دو فوريتي به تصويب رسيده است که تأمين اجتماعي بايد زير نظر وزارت رفاه باشد.
دکتر رامين در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که پرسيد، چرا مجلس با تأمين اجتماعي مدارا مي کند، گفت: هر کاري روال خود را دارد و ما نمي توانيم با سر و صدا و دعوا اين مسأله را حل کنيم که خوراک رسانه ها شود. به هر حال اگر تأمين اجتماعي هم در برابر برخي مسايل مقاومت مي کند، حتماً آنها هم دلايل خاص خودشان را دارند. مشکل بايد با درک و توجه حل شود، نه با جنگ و دعوا.
دکتر عليرضا مرندي، عضو ديگر کميسيون بهداشت نيز علت اين مشکل را بدهي تأمين اجتماعي به بيمارستانها مي داند.
وي به خبرنگار ما گفت: مسلم است وقتي بيمه، پولي به بيمارستانها نمي دهد، آنها مجبورند هزينه هايشان را از جيب مردم تأمين کنند.
حرفي با سازمان سازمان تامین اجتماعی
اما اين مسأله سالهاست که براي خبرنگاران موضوع است و تأمين اجتماعي مي گويد: چنين چيزي صحت ندارد و ما مراکز درماني متعددي داريم که به مردم خدمات مي دهند. از جمله بيمارستان ميلاد تهران و يا فارابي در مشهد. اما اگر شما دفترچه تأمين اجتماعي داريد، محض امتحان به بيمارستان ميلاد مراجعه کنيد تا ببينيد آيا مي توانيد وارد چرخه درمان آنجا شويد؟
آقاي ذبيحي که معتقديد 98 درصد مردم تحت پوشش اين سازمان هستند، چقدر خوب است يک بار دفترچه تان را به دست بگيريد و به شکل ناشناس به هر کجا که دلتان خواست، سر بزنيد.
مثلاً برويد آزمايشگاه يا برويد داروخانه، سپس بياييد و به ما گزارش بدهيد
روزنامه قدس - سه شنبه 18اسفند ماه 1388


نامه اعضاي هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي به رئیس‌جمهور:
ادامه روند كنوني به سلب اعتماد از تأمين اجتماعي منجر خواهد شد
تابناک - اعضاي هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي در نامه‌اي به رئيس‌جمهور با تكذيب موارد مطرح در نامه مديرعامل تأمين اجتماعي به احمدي‌نژاد اظهار داشتند: ادامه روند كنوني به سلب اعتماد عمومي از تأمين اجتماعي منجر خواهد شد.

لازم به ذكر است كه به دليل اقدامات غير قانوني و غيركارشناسانه مديرعامل و عدم تمكين در مقابل مصوبات قانوني هيات مديره، موضوع لغو اختيارات بندهاي چ و ذ ماده 13 به اتفاق آرا در مورخ 31/6/88 به تصويب هيات مديره رسيد ولي نامبرده كماكان به اقدامات غيرقانوني خود كه در نامه ي خطاب به جنابعالي از جمله افتخارات خود ذكر كرده است ادامه داد. به هر حال به منظور جلوگيري از اطاله كلام و پرهيز از تصديع اوقات حضرتعالي موارد زير جهت روشن شدن اذهان به استحضار مي‌رسد:
1 ـ تاكنون سازمان در هيچ برهه‌اي كسري بودجه نداشته است (صورت‌هاي مالي سال 1387 نشان از 9947 ميليارد ريال مازاد درآمد بر هزينه دارد) ولي كسري نقدينگي از سال 1387 وجود داشته كه به منظور جبران آن سازمان ناچار از اخذ اعتبارات بانكي به صورت حد اعتباري شده است (مصوب 330/1100 مورخ 19/8/87) كسري نقدينگي منتقله به سال 88 برابر با 8559 ميليارد ريال بوده است (درمان 4141، حقوق و دستمزد 1100،‌ كارگزاري‌ها 40، بيمه بيكاري 1608، بازپرداخت حد اعتباري 1670 ميليارد ريال) بنابراين رقم 000/10 ميليارد ريال كسري بودجه اعلام شده دور از واقعيت است.
2 ـ مجموعه ذخائر سازمان در پايان سال 88 حدود 275960 ميليارد ريال و 3/2 برابر مصارف سالانه است (91960) بدهي دولت لغايت سال 88، ارزش جاري شستا 84000 ميليارد ريال) كه با توجه به نظام تامين مالي سازمان كه به صورت اندوخته‌گذاري جزئي است و بعد از گذشت 50 سال از عمر صندوق بايد بتواند سه برابر مصارف سالانه را تامين نمايد، در حال حاضر با احتساب املاك و مستغلات خود دراين تورم جهاني قرارداشته در عين حال در پايان سال 88 با كسري نقدينگي برابر با 13000 ميليارد ريال مواجه بوده كه مبلغ 4441 ميليارد ريال بيش از سال 87 است.
3 ـ كنترل هزينه و چابك‌سازي سازمان واقعيتي است كه هيات مديره نيز به آن اصرار داشته و نيازمند طي مراحل قانوني و تصويب تشكيلات كلان سازمان مستند به بند ت ماده 13 اساسنامه مي‌باشد كه متاسفانه تاكنون مجري محترم تمايلي به آن نشان نداده است (نامه شماره 251/1101 مورخ 18/9/88) ولي كاركنان سازمان كه سرمايه اصلي آن هستند به دستور مديرعامل بدون توجه به منطق سازماني و كارشناسي جابجا شده و منجر به افت انگيزشي آنان شده است. گفتني است كه در برخي موارد اين گونه كاركنان با طرح دعوي در ديوان عدالت اداري تظلم‌خواهي كرده‌اند كه منجر به صدور راي عليه سازمان نيز شده است.
4 ـ به موجب اساسنامه موسسه عالي پژوهش آن مركز از يكسو داراي هيات امنا بوده و فاقد مجمع است و از سوي ديگر به موجب بند ر تبصره 1 برنامه بودجه سال 88 سازمان كه به تصويب شوراي عالي، كه اكثر آنان اعضاي محترم كابينه بوده‌اند، رسيده است سازمان مكلف بوده است در راستاي سند چشم‌انداز بيست‌ساله، آن را تا سطح پژوهشگاه ارتقا دهد. اقدامات انجام شده توسط مديرعامل نه تنها به اين تكليف نكرده بلكه با تشكيل غيرقانوني مجمع و پلمپ موسسه نه تنها موجب توقف پژوهش و عدم ايفاي تعهدات در مقابل پژوهشگران طرف قراردادي شده است كه برخي از آنها طرح‌هايشان را به اتمام رسانده و ريالي دريافت نكرده‌اند بلكه موجب سرگرداني كاركنان شده كه با طرح دعواي در هيات تشخيص منجر به صدور حكم و ضرر و زيان سازمان شده است.
در خاتمه مجموعه اقدامات غيرقانوني مديرعامل محترم پيامدهاي ناگواري را در پي داشته كه ذيلا اشاره مختصري شده و بيم آن مي‌رود كه در صورت استمرار آنها منجر به خسارت جبران‌ناپذير به لحاظ سلب اعتماد عمومي به اين سازمان ملي گردد.
1-                    از بين رفتن فرصت طلايي استقرار نظام جامع تامين اجتماعي در ساختار جديد مديريتي از طريق بزرگتر كردن انباشت ريسك به منظور برقراري يارانه متقاطع در كشور به دليل عدم برقراري تعامل صحيح با شركاي اجتماعي، و هيات مديره توسط مدير عامل و اعمال مديريت فردي
2-                    افت انگيزشي كاركنان و احتمال بروز رفتارهاي ناسالم در تعامل با شركاي اجتماعي.
3-                    استفاده نامعقول و غيركارشناسي از تفويض اختيارات هيات مديره موضوع بندهاي چ و ذ ماده 13 اساسنامه كه موجب بهم ريختگي موسسات تحت پوشش و بروز تداخل وظايف سياست‌گذار، مجري و ناظر در كلان و در سطح عملات اجرايي (مانند شركت خدمات ماشيني تامين) بدون توجه به اصل تعارض منافع شده است.
4-                    بدهي بي‌سابقه و وسيع موسسات طرف قرارداد درماني (بيش از 5000 ميليارد ريال) و ايجاد اختلال در امر درمان بيمه‌شدگان (نامه انجمن داروسازان) و تهديد اين موسسات به عدم پذيرش بيمه‌شدگان.
5-                    هزينه كرد از اعتبار اجتماعي رياست جمهوري و دولت محترم با تكيه بر مشاورت و هماهنگي با حضرتعالي از جمله عزل هيات مديره و مدير عامل شستا با اعلان گسترده و ابقاي آنان پس از يك روز موضوع نامه شماره 498/1000 مورخ 20/2/88
اين نامه كه به تاريخ 18/12/88 است به امضاي دكتر سيد حسن اعتمادزاده رئيس هيات مديره سازمان تامين اجتماعي، دكتر محمد حسن طريقت منفرد نايب رئيس هيات مديره سازمان و دكتر علي حسن‌زاده عضو هيات مديره سازمان رسيده است و رونوشتي از آن به معاون اول رئيس‌جمهور و اعضاي شوراي عالي تامين اجتماعي ارسال شده است.
گفتنی است، در روز 16 اسفند، علي ذبيحي، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي طي نامه‌اي به محمود احمدي نژاد، رييس‌جمهور با انتقاد شديد از اعضاي هيات مديره تامين اجتماعي، شوراي عالي تامين اجتماعي، و برخي از نهادهاي دولتي ديگر خواستار دستور احمدي نژاد براي عدم تكرار موارد مطرح شده در آن نامه شده است .
منبع: سایت تابناک


رئيس كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص دادگاهي شدن علي ذبيحي، مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: اين موضوع در كميسيون اجتماعي مجلس به تصويب رسيده و به هيئت رئيسه مجلس براي ارسال فرستاده شده است.

نماينده كارفرمايان در شوراي عالي تأمين اجتماعي در گفت‌وگو با فارس:
تأمين اجتماعي براي پرداخت عيدي بازنشستگان مشكل جدي دارد
خبرگزاري فارس: نماينده كارفرمايان در شوراي عالي تأمين اجتماعي گفت: تأمين اجتماعي براي پرداخت عيدي بازنشستگان مشكل كسري بودجه دارد و بودجه سال آينده كه بايد در حال حاضر بسته مي‌شد، هنوز مطرح نشده است.
وي در ادامه افزود: اگر ذبيحي در نحوه مديريتش تغييري اعمال نكند وضعيت سازمان تأمين اجتماعي نه تنها بهتر نمي‌شود بلكه بدتر هم مي‌شود.
منبع : خبرگزاری فارس- تاریخ : 1388/11/19- آدرس :


سازمان تأمين اجتماعي از لحاظ مالي وضعيت مناسبي ندارد
اشرفي دبير شوراي‌ عالي تأمين اجتماعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در اساسنامه فعلي سازمان تأمين اجتماعي سه‌جانبه‌گرايي وجود دارد، اظهار داشت: قواعد سه جانبه‌گرايي در مديريت اصلي است كه سازمان بين‌المللي تأمين اجتماعي نيز بر آن تأكيد دارد منتهي چون رئيس جمهور منتخب مردم است دولتي نمي‌دانيم و رئيس جمهور را هم از نمايندگان كارگران و كارفرمايان قلمداد مي‌كنيم و از سوي ديگر در حال حاضر سازمان تأمين اجتماعي از لحاظ مالي وضعيت منابع و مصارف مناسبي ندارد و به نقطه سر به سري رسيده است و در اين شرايط بهتر است كه اشراف دولت به سازمان تقويت شود.
وي در ادامه افزود: دولت امروز رقم قابل توجهي را به سازمان تأمين اجتماعي بدهكار است و براي اينكه ما بتوانيم مطالبات خود را از دولت وصول كنيم، ضرورت دارد كه امروز دولت به لحاظ مديريتي سهم مناسبي در سازمان داشته باشد تا بتوانيم مطالبات سازمان را از دولت وصول كنيم.
دبير شوراي‌عالي تأمين اجتماعي يادآور شد: در سال 88 افزايش و پرداخت مزايا هنوز عملياتي نشده و هيئت مديره بايد محاسبات ريالي را در رابطه با كاركنان سازمان از لحاظ بار مالي ناشي از اجرا و در نظر گرفتن وضعيت موجود بررسي كند و به مديرعامل ارائه دهد.
وي در خصوص تعويق اين مصوبه گفت: افزايش حقوق و مزايا نياز به مصوبه شوراي عالي تأمين اجتماعي ندارد و با توجه به اينكه شوراي ‌عالي تأمين اجتماعي قبلاً مجوز را براي پرداخت افزايش حقوق و مزاياي سال 88 بر اساس تبصره 4 صادر كرده از نظر شوراي عالي مشكلي وجود ندارد و نيازي به مصوبه مجدد نيست.
اشرفي اظهار داشت: ممكن است با توجه به وضعيت نقدينگي سازمان براي پرداخت اين مبلغ مشكل نقدينگي داشته باشيم كه اين نقدينگي اگر در حد مورد نياز وجود ندارد كسري بودجه را مي‌توانند در شورا مطرح كنند و براي تأمين كسري بودجه مصوبه بگيرند
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811170498


تكذيب سخنان ذبيحي از سوي مددي
مددی: برکناری افرادی مانند کدیور در زمان من انجام شد نه ذبیحی
در حالي كه از سخنان علي ذبيحي، مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي مبني بر اين‌كه در مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي، قراردادهاي هنگفتي با امثال كديور و ابراهيم يزدي بسته شده بود، يك روز بيشتر نمي‌گذرد، داود مددي نخستين مديرعامل منصوب دولت نهم در سازمان تأمين اجتماعي، اين قضايا را مربوط به دوران مديريت خود دانست و طرح اين موضوعات را در برهه كنوني كه اختلافات وزارت رفاه و مجلس از يك سو و سازمان تأمين اجتماعي در سوي ديگر شدت گرفته است، سؤال‌برانگيز و قابل‌تأمل ارزيابي كرد.
مددي ادامه داد:: فرقي نمي‌كند كه بنده مدير باشم يا نباشم، مهم اين است كه به ولايت فقيه و آرمان‌هاي عدالت‌محورانه احمدي‌نژاد باور دارم، به همين دليل معتقد بودم كه انجام كار سياسي در يك سازمان بيمه‌اي ظلم آشكار به بيمه‌شدگان و بازنشستگان آن است. به همين خاطر، دستور بركناري آن افراد را از مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي صادر كردم. وي وجود و فعاليت مؤسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي را مفيد ارزيابي كرد و اظهار داشت: به خاطر يك بي‌نماز در مسجد را نمي‌بندند.


نماينده مجلس مطرح كرد:
سازمان تامين اجتماعي بزرگترين حيات خلوت اعضاي ستاد هاي انتخاباتي احمدي نژاد
كلمه: يك عضو كميسيون اجتماعي، مصوبه مجلس در مورد الحاق سازمان تامين اجتماعي به وزارت رفاه را گامي در جهت نظارت پذيري اين سازمان دانست و گفت: اين مصوبه كوچكترين اقدام مجلس در جهت پاسداري از حقوق كارگران وبيمه شوندگان اين سازمان است.
نصرالله ترابي در گفتگو با فردا، درباره دليل مخالفت دولت با الحاق سازمان تامين اجتماعي به وزارت رفاه وتامين اجتماعي، گفت: سازمان تامين اجتماعي يكي از برگترين بنگاهاي اقتصادي در خاورميانه است و رييس جمهور ترجيح مي دهد كه اين سازمان را از نظارت مجلس دور نگه دارد.
عضو فراكسيون خط امام(ره)مجلس افزود: دولت اين سازمان را با نظر ديوان عدالت اداري از وزرات رفاه منفك كرده است درحالي كه براساس نظر مجلس كه مقدم برنظرات ديوان عدالت اداري است، سازمان تامين اجتماعي بايد زير مجموعه وزارت رفاه باشد.
با اشاره به قول مساعد صادق محصولي وزير رفاه وتامين اجتماعي براي الحاق اين سازمان به وزارت رفاه، گفت: متاسفانه رييس دولت كوچكترين ارزشي براي نظر ايشان قائل نشد و وزارت رفاه را به صورت غير قانوني در حوزه اختيارات خود نگه داشت.
ترابي با بيان اينكه سازمان تامين اجتماعي وشركت هاي فراوان زير مجموعه آن تخلفات زيادي را در كارنامه خود دارد، خاطرنشان كرد: طبيعي است كه دولت به خاطرتشكيلات عريض وطويل اين نهاد به راحتي حاضر نيست آن را ازدست بدهد.
عضو كميسيون اجتماعي با تاكيد براينكه سازمان تامين اجتماعي بزرگترين حيات خلوت اعضاي ستاد هاي انتخاباتي احمدي نژاد بود،اضافه كرد: بسياري ازاعضاي ستاد هاي انتخاباتي رييس دولت كه در تقسيم پست هاي كليدي عقب ماندند در هيات مديره شركت هاي زير مجموعه سازمان تامين اجتماعي وارد مي شدند.
وي خاطر نشان كرد:طبيعي است كه دولت به هيچ عنوان حاضر نبود سازمان ثروتمندي مثل تامين اجتماعي را تحت نظارت مجلس قرار دهد و به همين دليل تحت هيج شرايطي حاضر به عزل ذبيحي نبود.




درخواست برکناري ذبيحي روي ميز رئيس‌جمهور
به گزارش خبرنگار «تابناک»، اين نامه با امضاي دکتر سيدحسن اعتمادزاده به محمود احمدي‌نژاد فرستاده شده و رئيس‌جمهور، هنوز به اين درخواست هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي پاسخي نداده است.
اين نامه در حالي است که پيشتر دکتر حسن‌زاده، عضو هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي و دکتر طريقت، نايب رئيس هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي هم در نامه‌اي به رئيس‌جمهور با برشمردن اقدامات علي ذبيحي، مديرعامل تأمين اجتماعي، خواستار دستور احمدي‌نژاد به ذبيحي مبني بر تمکين وي به مصوبات هيأت مديره تأمين اجتماعي شده بودند.
البته پيش از اين، نامه‌اي با امضاي حسن‌زاده، عضو هيأت مديره تأمين اجتماعي و طريقت، نايب رئيس هيأت مديره تأمين اجتماعي خطاب به دکتر اعتمادزاده فرستاده شده بود که اين دو، خواستار مطرح شدن پيشنهاد عزل ذبيحي از مديرعاملي سازمان تأمين اجتماعي در نشست هيأت مديره، آن هم با قيد فوريت شده بودند.
به هر روي، آنچه مشخص است، اين‌که هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي در تصميم خود براي تغيير ذبيحي جدي است، چراکه در آخرين نامه هيأت مديره به رئيس‌جمهور، درخواست تغيير ذبيحي آمده است.
با همه اين اوصاف، شايد کنار رفتن ذبيحي به تأييد رئيس‌جمهور نرسد، چراکه پيش از آن نمايندگان مجلس، دو فوريت طرح پيوستن سازمان تأمين اجتماعي به وزارت رفاه را تصويب کرده‌ و به احتمال قريب به يقين، اين طرح در چند روز آينده، تصويب نهايي شود و ذبيحي نيز خود تا آن زمان استعفا دهد!
تاريخ انتشار : سوم اسفند 1388



عقبگرد محصولی در برابر ذبیحی
آفتاب-سرویس اجتماعی: تازه ترین رویداد در قضیه دنباله دار اختلاف محصولی با رییس سازمان تامین اجتماعی،نشان از عقب نشینی آشکار وزیر رفاه از مواضع قبلی خود دارد.
صادق محصولی در جدید ترین اظهار نظرش درباره ذبیحی می گوید« درباره شخص رئیس سازمان تامین اجتماعی اختلاف نبوده اما مجلس درباره اساسنامه سازمان تامین اجتماعی ایراداتی داشته است كه دولت هم این مساله را به دیوان عدالت اداری منعكس كرده كه دیوان هم نظر دولت را تایید كرده اما پس از آن مجلس بار دیگر مصوبه‌ای داشته كه آیا این مساله عطف به ماسبق می‌شود یا نه؟ نمی‌توانم از نظر حقوقی اظهارنظر كنم اما با هماهنگی دولت و مجلس این موضوع به زودی حل خواهد شد»
ذبیحی مثل مدیرعاملان سابق تامین اجتماعی نیست و حداقل در یك مورد تفاوت زیادی با آنان دارد و آن این است كه وی رئیس ستاد امور استان‌های ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد بوده است و از یاران نزدیك وی به شمار می‌رود و طبیعتا موضوع بركناری وی نمی‌تواند به این سادگی‌ها انجام شود. چراكه صادق محصولی نیز كه از یاران بسیار نزدیك احمدی‌نژاد محسوب می‌شود، در هنگام رایزنی در مجلس برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی به صراحت از تغییر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داد و حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و فتاح وزیر نیروی دولت نهم را مدیرعامل بعدی سازمان تامین اجتماعی معرفی‌كرد. اما اتفاقات بعدی نشان داد كه محصولی هم توان تغییر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را ندارد به‌گونه‌ای كه حتی به گفته رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس از محصولی قهر و سركار حاضر نشدكه البته مقام‌های وزارت رفاه این موضوع را ردكردند و علت عدم محصولی را در وزارت رفاه بیماری وی عنوان كردند.
اما آخرین مصاحبه محصولی بیانگر این است كه وی به واقعیت‌ها تن داده است و پذیرفته‌كه توان تغییر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را ندارد وگویا وی مصاحبه‌های گذشته خود را كه از موافقت رییس‌جمهور با تغییر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده بود دیگر فراموش كرده است و حاضر نیست كه درباره آن صحبت‌كند.
طبق گفته‌های محصولی درآخرین مصاحبه خود می‌توان فهمید كه در بهترین حالت اساسنامه سازمان تامین اجتماعی تغییر می‌كند اما قرار نیست این تغییر با بركناری ذبیحی همراه باشد بنابراین شاید به صورت رسمی سازمان تامین اجتماعی زیرمجموعه وزارت رفاه شود اما ذبیحی مدیرعاملی است كه مشاور و یار نزدیك احمدی‌نژاد است بنابراین تامین اجتماعی باید همچنان تحت مدیریت ذبیحی باقی بماند و این واقعیتی است كه باید محصولی آن را قبول كند و با اینكه از سمت خود به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی استعفا دهدكه البته موضوع كنار آمدن محصولی با شرایط موجود به واقعیت نزدیك‌تر است تا موضوع استعفای وی.



روزنامه همشهری: رئيس كانون بازنشستگان و مستمري‌بگيران سازمان تأمين اجتماعي از خلف وعده اين سازمان در پرداخت عيدي خبر داد.
علي اكبر خبازها گفت: پرداخت عيدي‌ها تا 15 اسفند وعده داده‌شده بود اما هنوز عيدي تمامي بازنشستگان پرداخت نشده است. براساس خبري كه اول اسفند ماه منتشر شده، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي وعده داده بود كه عيدي بازنشستگان و مستمري‌بگيران سازمان تا نيمه اسفند پرداخت خواهد شد اما با گذشت چند روز از نيمه اسفند اين وعده هنوز عملي نشده است



اشغال شبانه موسسه پژوهش تامين اجتماعي؛
ایلنا : شب گذشته با يورش عوامل مديريت سازمان تامين اجتماعي به موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي بار ديگر اين موسسه عملا به حالت تعطيل درآمد.  
جمعي ازكاركنان موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزودند: شب‌گذشته عوامل خودسر سازمان تامين اجتماعي به بهانه دادن شام يكي از عوامل خود كه در موسسه مستقر است طي درگيري فيزيكي وارد موسسه شدند و درب اين موسسه را بازنجير قفل‌كردند.
آنان اظهار داشت: ‌از سرنوشت برخي از كاركنان موسسه كه داخل مجموعه بودند خبري نداريم اما مامور حراست فيزيكي مجموعه توسط عوامل خود سر سازمان تامين اجتماعي به مكان نامعلومي برده شده است.
اين كاركنان با بيان اينكه برخي‌ها مانع اين هستند كه صداي مظلوميت كاركنان موسسه عالي پژوهش به گوش دكتر احمدي نژاد برسد، افزودند: آيا اينكه موسسه به صورت غير قانوني پلمپ شود و حقوق ما پرداخت نشود و زن و فرزند ما آواره كوچه و خيابان باشند خدا را خوش مي‌آيد.
اين افرادگفتند: در پي يورس شبانه عوامل خودسر مديريت سازمان تامين به موسسه، دختر 8 ساله سرايدار موسسه دچار شوك شده است.
آنها افزودند: آياحمله شبانه و بدون مجوز به خانه سرايدار عملي شرعي و اخلاقي است و چراكسي در دولت ووزارت رفاه پاسخگوي بي‌قانوني‌هاي سازمان تامين اجتماعي نيست.
بنابراين گزارش چند ماهي بود كه موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي با حكم مديرعامل سازمان تامين اجتماعي پلمپ شده بود اما در چند روزگذشته هيات مديره اين سازمان با تاكيد مجدد برغير قانوني بودن پلمپ آن، حكم به لغو دستورعلي ذبيحي داده بود و در پي اين حكم كاركنان موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي از روز چهارشنبه هفته گذشته در ساختمان اين موسسه مستقر شده بودند. 16/12/88 

رييس مؤسسه‌عالي پژوهش سازمان تأمين اجتماعي:
خواهرزاده رييس كميسيون اجتماعي مجلس نيستم
من هيچ نسبت فاميلي با آقاي جعفرزاده ندارم وازنظرمن اظهارات ذبيحي خنده داراست.

ايلنا: رييس مؤسسه‌عالي پژوهش سازمان تأمين اجتماعي با رد اتهامات ذبيحي، مديرعامل تامين اجتماعي درباره خود، گفت: بنده خواهرزاده رييس كميسيون اجتماعي مجلس نيستم.
محمد زماني درگفت‌وگو با خبرنگارايلنا افزود: من هيچ نسبت فاميلي با آقاي جعفرزاده ندارم وازنظرمن اظهارات ذبيحي خنده داراست.
او اظهار داشت: اگر شك داريد مي توانيد از رييس كميسيون اجتماعي مجلس نيز سوال كنيد.
وي گقت: از اظهارات ذبيحي درباره كاركنان مؤسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي به خصوص كاركنان زن اين مؤسسه شگفت زده و متاسف شدم.1388/12/18


ذبيحي به رئيس‌جمهوري شكايت برد
خدمات و رفاه- گروه اجتماعي :مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در نامه‌اي به رئيس‌جمهوري براي حل مشكلات اين سازمان كمك خواست.
علي ذبيحي در نامه‌اش به ذكر تلاش‌هايش براي بهبود اوضاع سازمان تأمين اجتماعي پرداخته و از كمبود بودجه و عدم‌همكاري برخي گروه‌ها شكايت كرده‌است.
او با تأكيد بر توقعات و ناهماهنگي هيأت مديره با مديريت سازمان و همچنين عدم‌تشكيل جلسات شوراي عالي تأمين اجتماعي يادآور شده كه گاهي اوقات تصميمات متخذه هيأت مديره به جاي اينكه رافع مشكلات باشد بيشتر زمينه ساز تشديد و تعميق آن بوده است.
ذبيحي در بخشي از نامه‌اش آورده است: در اين ميان برخي جريانات و عواملي كه دستشان از منابع مالي سرشار سازمان قطع شده است با جوسازي رسانه‌اي و تبليغات منفي سعي در بحراني جلوه دادن وضعيت سازمان و القاي ناكارآمدي مديريت جديد را دنبال مي‌كنند.
اينان ضمن وارونه نشان دادن اقدامات مثبت صورت گرفته، تلاش مي‌كنند تا مشكلات مبتلا به سازمان را به تغيير اساسنامه توسط هيأت محترم دولت و مديريت جديد سازمان منتسب كرده و با نهادن بار بدهي دولت‌هاي پيشين بر دوش دولت جنابعالي، بهانه‌اي براي هجمه‌هاي مكرر به دولت عدالت‌محور بتراشند.
مجلس محترم شوراي اسلامي و مخصوصا كميسيون اجتماعي، دائما تلاش مي‌كرد تا دولت را در اداره اين سازمان محدود كند. ماحصل اين تلاش‌ها كه با بهانه نظارت مجلس بر سازمان تأمين اجتماعي صورت مي‌گرفت، به نحو سؤال‌برانگيزي به تصويب قانون هم انجاميد كه صد‌البته جنابعالي بر اين موضوع اشراف كامل داريد.
او در بخشي ديگر، از اعضاي شوراي عالي سازمان گله كرده كه هيأت مديره محترم و يكي از اعضاي محترم شوراي‌عالي سازمان بيكار ننشسته و در اين ايام كه تعهدات سازمان در قبال بيمه‌شدگان و كاركنان به نحو مناسبي در شرف پرداخت است متمسك به روش‌هاي تبليغاتي، نامه‌نگاري و تصويب برخي مصوبات تنش‌زا،
اذهان برخي همكاران ستاد مركزي و تعدادي افراد مخالف را تشويش و منحرف كرده و با دستاويز قرار دادن تاخير در پرداخت برخي عوامل انگيزشي كه صحت ندارد و ايجاد تنش در روند غيرفعال شدن مؤسسه عالي پژوهش، آنها را در مقابل مديرعامل قرار دهند و از اين طريق خوراك تبليغاتي بدخواهان و مغرضين دولت را مهيا كنند.
http://hamshahrionline.ir/News/?id=109911


ازسوي رييس مجلس؛ انتقال تامین اجتماعی به وزارت رفاه ابلاغ شد

بر اساس بند «و» ماده واحده قانون اصلاح ماده (113) قانون مدیریت خدمات كشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و بیمه‌های درمانی، این قانون از زمان ابلاغ قابل اجراست.
ايلنا: قانون اصلاح ماده (113) قانون مدیریت خدمات كشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و بیمه‌های درمانی به دولت ابلاغ شد.
به گزارش ايلنا، در پی تایید مصوبه روز چهارشنبه پنجم اسفند ماه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح ماده (113) قانون مدیریت خدمات كشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و بیمه‌های درمانی در جلسه روز شنبه هشتم اسفند ماه شورای نگهبان، این مصوبه صورت قانونی گرفت.
در همین راستا "علی لاریجانی" رییس مجلس روز گذشته در اجرای اصل 123 قانون اساسی، قانون مذكور را جهت اجرا به دولت ابلاغ كرد.


بالاخره، ذبیحی زیرمجموعه محصولی شد
نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز چهارشنبه كليات و جزئيات طرح 2 فوريتي اصلاح ماده 113 قانون مديريت خدمات كشوري و چگونگي تعيين مديريت سازمان تأمين اجتماعي و صندوق‌هاي بازنشستگي و بيمه‌هاي درماني را بررسي و كليات اين طرح 2 فوريتي با 143 راي موافق، 26 راي مخالف و 14 راي ممتنع از مجموع 203 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
پس از مدت ها کش و قوس بر سر مدیریت سازمان تامین اجتماعی و قهر وزیر رفاه از وزارتخانه و ... بالاخره سازمان تامین اجتماعی زیرمجموعه وزارت رفاه شد.
به گزارش تابناک، نمايندگان مجلس با مصوبه خود سازمان تامين اجتماعي را زير مجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار دادند و عزل و نصب مديرعامل اين سازمان را منوط به تاييد وزير رفاه كردند.



دبير اجرايي خانه كارگر ورامين:
برخي از اعمال ذبيحي همانند بي‌توجهي به نظر مديران و كارشناسان خبره سازمان از نقطه ضعف‌هاي عمده مديرعامل تامين اجتماعي است.
وي گفت: يكي از اشتباهات ذبيحي تعطيلي هفته نامه كم هزينه، غير سياسي و مفيد آتيه بود. 15/12/88 - http://ilna.ir/newsText.aspx?id=111703


رئيس مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي در گفت‌وگو با فارس:
برچسب سياسي‌زدن براي تعطيلي مؤسسه پژوهشي تأمين اجتماعي فرافكني است
خبرگزاري فارس: رئيس مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي گفت: در زمان مديريت بنده حتي يك دقيقه كار سياسي در اين مؤسسه انجام نشده و برچسب سياسي زدن براي تعطيلي مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي فرافكني است.
محمد زماني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي 17 سال قدمت دارد كه براي نشر دانش تأمين اجتماعي و پويايي اين سازمان و در جهت پاسخ به دغدغه‌ها و چالش‌هاي اجرايي تأمين اجتماعي ايجاد شد كه بتواند با پشتوانه فكري و علمي پاسخ‌گوي نيازهاي علمي سازمان تأمين اجتماعي باشد.
رئيس شوراي پژوهشي تأمين اجتماعي بيان داشت: در صورت اجرايي شدن پروژه‌هاي مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي، ميلياردها تومان سود سالانه به سازمان تأمين اجتماعي بازگردانده مي‌شود.
رئيس مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي يادآور شد: از نحوه عملكرد علي ذبيحي در مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي استنباط مي‌شود كه مدير عامل اين سازمان اعتقادي براي ادامه فعاليت‌هاي اين مؤسسه در سازمان ندارد.
وي در خصوص نحوه اداره مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي گفت: مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي تحت نظارت هيئت امناي مؤسسه اداره مي‌شود و مدير عامل تأمين اجتماعي به تنهايي نقشي اجرايي در اين مؤسسه ندارد.
زماني ادامه داد: رئيس هيئت امناي مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي بر اساس قانون، رئيس هيئت مديره و مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي است ولي به نظر مي‌رسد اولويت بندي بر اساس اساسنامه تأمين اجتماعي با رئيس هيئت مديره تأمين اجتماعي است.
وي با اشاره به اينكه علي ذبيحي در خصوص تعطيلي مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي رعايت قانون و مقررات را نداشته است اظهار داشت: تصميم‌ گيري‌هاي كلان در مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي بر اساس اساسنامه با هيئت امناي مؤسسه است و مصوبات مجمع بايد حداقل به امضاي 5 نفر از اعضاي هيئت امنا برسد تا قابليت اجرايي پيدا كند لذا مصوبات مجمع بعد از آمدن مدير عامل هيچ كدام امضاي اعضاي هيئت امنا را نداشته و فاقد محمل قانوني براي اجراست.
رئيس موسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي تصريح كرد: بعد از تعطيلي مؤسسه به دستور مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي، هيئت مديره سازمان پس از جلسات پي‌در‌پي رأي به منتفي بودن تصميم ذبيحي دادند.
وي در ادامه افزود: براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي مدير عامل مجري مصوبات هيئت مديره است لذا مدير عامل تمكين به نظر هيئت مديره در خصوص مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي نكرده است.
زماني در خصوص عملكرد مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي گفت: اين مؤسسه با بودجه كمي كه در اختيار داشته است بيش از 150 طرح پژوهشي انجام داده و 35 طرح پژوهشي نيز در دست اجراست و از كاربردي كردن اين پروژه‌ها در سازمان تأمين اجتماعي مي‌توان سالانه ميلياردها تومان صرفه‌جويي كرد.
وي با اشاره به اينكه مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي در خاورميانه تنها مؤسسه و در آسيا دومين مؤسسه معتبر جهان است اظهار داشت: اين مؤسسه سرشار از نخبگان پژوهشي است كه اكنون دچار سرافكندگي شده‌اند.
رئيس مؤسسه عالي پژوهشي تأمين اجتماعي بيان داشت: بنده از نخستين روزهاي آمدن علي ذبيحي به عنوان مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي مشاوره‌هايي در خصوص احتمال مشكلات مالي براي سازمان تأمين اجتماعي به ايشان يادآور شدم و در اين راستا بيش از 40 طرح پژوهشي براي برون رفت از وضعيت موجود و پويايي سازمان به ايشان داده‌ام ولي هنوز پاسخي داده نشده است.
وي تأكيد كرد: بزرگترين سرمايه‌ سازمان‌هاي بيمه‌ اجتماعي، اعتماد عمومي در خصوص حفظ سرمايه‌هاي آنها در طي نسل‌هاي مختلف است و عملكرد مديران بايد در اين راستا باشد و بايد از اقدامات افراطي پرهيز شود و به نظرات شركاي اجتماعي (كارگران و كارفرمايان) توجه كنند.


عضو هيات نظارت بر سازمان‌تامين‌اجتماعي:
مدير عامل تامين اجتماعي بايد به خرد جمعي معتقد باشد

مديرعاملي‌كه حتي مديران منصوب خود و مديران اصولگرا را يك‌شبه و بدون دليل قانوني و شرعي بركنار مي‌كند و با شخصيت افراد بازي مي‌كند نمي‌تواند و نتوانسته است تامين اجتماعي را به نحو بهينه اداره كند.
ايلنا: عضوهيات نظارت بر سازمان تامين اجتماعي‌گفت: منتظريم قانون الحاق تامين اجتماعي به وزارت رفاه مورد اجرا قرارگيرد.
اوليا علي بيگي درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينكه ادامه روند فعلي باعث متلاشي شدن سازمان تامين‌اجتماعي‌خواهد شد، افزود: وزيررفاه‌وتامين اجتماعي مسوول است كه وضعيت نابه سامان سازمان تامين اجتماعي را بهبود بخشد درغير اين صورت كارگران و كارفرمايان ساكت نخواهند نشست.
نايب‌رييس‌كانون عالي شوراهاي اسلامي‌كاركشور در ارزيابي خود از يكسال مديريت علي ذبيحي درسازمان تامين اجتماعي تصريح‌كرد: آقاي ذبيحي مدعي است كه هزينه‌ها را كاهش داده است اما شما بگوييد آيا نپرداختن حقوق و مزاياي كاركنان سازمان اسمش‌كاهش‌هزينه است.
علي بيگي با اشاره به‌گسترش حس بي‌اعتمادي در ميان كاركنان سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: به جرات مي‌گويم كه بيشتر مديران و كاركنان اين سازمان متعهد و دلسوز هستند و حتي دلسوزي آنها فراتر از چارچوب‌هاي قانوني است.
نماينده‌كارگران درهيات نظارت بر سازمان تامين اجتماعي گفت: مديرعاملي‌كه حتي مديران منصوب خود و مديران اصولگرا را يك‌شبه و بدون دليل قانوني و شرعي بركنار مي‌كند و با شخصيت افراد بازي مي‌كند نمي‌تواند و نتوانسته است تامين اجتماعي را به نحو بهينه اداره كند.
علي بيگي‌تصريح‌كرد: تامين اجتماعي مديرعاملي را مي‌خواهد كه معتقد به خرد جمعي باشد نه اينكه خود را عقل كل بداند و مشاورانش نيز ناآشنا به مسائل سازمان تامين اجتماعي باشند.
وي با انتقاد شديد از اينكه مديرعامل تامين اجتماعي تمامي‌كم‌كاري‌هاي خود را به گردن هيات‌مديره و شوراي عالي مي‌اندازد،گفت: اين يك دروغ است و جز اينكه من بگويم براي اين شخص متاسفم چيز ديگري نمي‌توانم بگويم.  15/12/88

وقفه در تشکیل جلسات شورای عالی تامین اجتماعی
ولی الله داودآبادی عضو شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در گفتگو با مهر از وقفه در تشکیل جلسات شورای عالی تامین اجتماعی خبر داد و گفت: پس از یک دوره برگزاری جلسات متاسفانه اخیرا این نشستها با وقفه روبرو شده است که ما از رئیس جمهور و معاون اول وی درخواست کردیم دلایل این امر را بررسی کنند.
عضو شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی اظهار داشت: با توجه به اینکه روند برگزاری جلسات دچار وقفه شده است هم اکنون بسیاری از برنامه ها عقب افتاده و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نیز این مشکل را بیشتر نشان می دهد.
داودآبادی ادامه داد: یکی از مهم ترین مواردی که توسط شورا باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد مسئله بودجه و وضعیت اعتبارات سازمان تامین اجتماعی در سال آینده است که در این زمینه کمیته های مختلف شورای عالی تامین اجتماعی باید بررسیها و اقدامات خود را داشته باشند.
وی ضمن بیان اینکه سازمان نیز باید مسائل پایان سال خود را در قبال کارگران و همچنین مستمری بگیران داشته باشد، تاکید کرد: امیدواریم هیئت مدیره و مدیرعامل این سازمان برای رفع مشکلات یاد شده برنامه ریزی کرده باشند و به نحوی وقفه اتفاق افتاده را جبران کنند.
این مقام مسئول در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، افزود: مشکل بزرگی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم اینکه تمام موارد و درخواستهای تامین اجتماعی باید با نظر شورا و مصوبات آنها باشد، البته در این زمینه هیئت مدیره و مدیرعامل نیز یک سری اختیارات دارند و می توانند از آنها استفاده کنند ولی بخش مهمی از کار نیز به بررسیها و مصوبات شورای عالی تامین اجتماعی برمی گردد که کار در این بخش دچار وقفه شده است.



سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري اين بار با حكم وزير رفاه تغيير كرد.
به گزارش خبرنگار«اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه فريد اجلالي حدود 70 روز پيش از سوي علي ذبيحي ـ مديرعامل سازمان تامين اجتماعي ـ به عنوان سرپرست اين صندوق منصوب شد، صادق محصولي امروز و طي حكمي ايراندخت عطاريان ـ معاون سابق فني صندوق بازنشستگي کشوري ـ را به عنوان سرپرست جديد منصوب كرد.
لازم به ذكر است ذبيحي پيش از طي مراسمي بدون حضور خبرنگاران و يكباره رييس سابق صندوق بازنشستگي كشوري ـ طوبايي ـ را بركنار و اجلالي را جايگزين وي كرده بود.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي دليل بركناري رييس سابق صندوق بازنشستگي كشوري ـ طوبايي ـ را اجرايي نكردن اساسنامه تامين اجتماعي از سوي وي عنوان و گفته بود كه طوبايي اساسنامه جديد سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري را قبول نداشت و حاضر نبود آن را عملياتي و اجرا كند.
اين در حاليست كه با قطعي شدن قرار گرفتن سازمان تامين اجتماعي در زيرمجموعه وزارت رفاه، محصولي اولين تغيير در سطح مديران را اجرايي كرد.
لازم به ذكر است، بر اساس دعوتنامه ارسالي از سوي صندوق بازنشستگي كشوري قرار بود فريد اجلالي براي نخستين بار روز شنبه آينده در بين خبرنگاران حاضر و به تشريح برنامه‌هاي ويژه سال آينده و همچنين تحولات كاري در اين صندوق بپردازد.
به گزارش ايسنا، مراسم معارفه سرپرست جديد صندوق بازنشستگي كشوري، با حضور وزير رفاه، معاونان، مشاوران وزير، رياست هيات مديره سازمان تامين اجتماعي و روساي سازمان‌هاي تابعه و جمعي از مديران و معاونان سازمان بازنشستگي كشوري امروز برگزارشد.
در اين حكم وزير رفاه براي سرپرست جديد صندوق بازنشستگي كشوري آمده است: نظر به تعهد، تخصص و شايستگي و تجربيات ارزنده شما در سطوح مختلف خدمت به بازنشستگان و آشنايي ديرينه با مشكلات اين قشر گرانقدر جامعه، جنابعالي را به عنوان سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري منصوب مي‌كنم.
در ادامه اين حكم آمده است: اكنون كه در اوايل دهه چهارم انقلاب شكوهمند اسلامي قرار داريم، اميدوارم در تحقق آرمان‌هاي رفيع اسلام با تاسي به منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دولت عدالت گستر و مهرورز دهم به شايستگي گام‌هاي اساسي و با همكاري صميمانه مسوولان و كاركنان مجموعه، موجبات ارتقا كرامت و منزلت اين پيشكسوتان عرصه خدمت را فراهم آوريد.


ادامه بحران مدیریت در سازمان بازنشستگی
سرپرست منصوب محصولی، رییس منصوب ذبیحی را به سازمان بازنشستگی راه نداد

فرید اجلالی که به واسطه حکم ذبیحی، مدیرعامل تامین اجتماعی در طول کمتر از 3 ماه گذشته ریاست سازمان بازنشستگی را عهده دار شده بود، صبح امروز با ممانعت حراست و بسیج سازمان بازنشستگی برای ورود به این سازمان مواجه شد.
گفته می شود، ایران‌دخت عطاریان که چهارشنبه گذشته با حکم صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی به سرپرستی سازمان بازنشستگی منصوب شده، مدیریت این سازمان را بر عهده گرفته ولی اجلالی هنوز حاضر به پذیرش مشروعیت حکم عطاریان نیست.
بر این اساس صبح امروز اجلالی برای ورود به محل کارش با درهای بسته مواجه شد و همین امر موجب اعتراض وی شد.
اوایل دی ماه گذشته نیز ابراهیم طوبایی بدون اطلاع از سمت ریاست سازمان بازنشستگی برکنار شد و ذبیحی متهم شد که بر اساس یک کودتای مدیریتی روی کار آمده است.
گقتنی است، سازمان های بازنشستگی به واسطه سهامداربودن در بسیاری از شرکت های صنعتی چندسالی است که مورد توجه سیاسیون قرار گرفته اند و همین امر موجب آشفتگی بیشتر در مدیریت این سازمان ها و بلاتکلیفی بازنشستگان شده است.
این در شرایطی است که سازمان های بازنشستگی کشور به گواه گزارش های مستند به دلیل افزایش نسبت مستمری بگیران به پرداخت کنندگان حق بیمه دچار بحران مالی هستند.
http://www.khabaronline.ir/news-49211.aspx


عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با فارس:
سازمان تأمين اجتماعي در سال 88 كارنامه‌ قابل قبولي نداشت

خبرگزاري فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اينكه سازمان تأمين اجتماعي در سال 88 كارنامه شفاف و قابل قبولي نداشت، گفت: تأمين اجتماعي انتظاراتي كه از اين سازمان مي‌رفت را برآورده نكرد.

حسينعلي شهرياري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص عملكرد سازمان تأمين اجتماعي در سال جاري‌ اظهار داشت: متأسفانه در سال جاري سازمان تأمين اجتماعي دچار مشكلات عديده‌اي بين هيئت مديره، مدير عامل و وزير رفاه شد.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر در ارائه خدمات بيمه‌اي، درماني و پرداخت مطالبات مستمري‌بگيران سازمان تأمين اجتماعي مشكل داريم.
عضو كميسيون بهداشت‌و درمان مجلس بيان داشت: اميدواريم با رفتن سازمان تأمين اجتماعي زير نظر وزارت رفاه طبق مصوبه مجلس، اين سازمان بتواند در سال آينده وضعيت بهتري داشته باشد و به وظيفه اصلي خود بپردازد.
شهرياري در خصوص تغيير مديريت در سازمان تأمين اجتماعي گفت: تغيير مديريت در اين سازمان مي‌تواند در پيشرفت تأمين اجتماعي در سال آينده تأثيرگذار باشد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در خصوص اولويت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي در سال آينده اظهار داشت: نمايندگان مجلس اعتقاد دارند كه اگر تمام روستاييان، بيمه شده سازمان تأمين اجتماعي شوند و مستمري از كارافتادگي و بازنشستگي داشته‌ باشند، امنيت اجتماعي براي روستاييان به وجود مي‌آيد.
شهرياري در ادامه يادآور شد: تأمين اجتماعي بايد بتواند تمام مردم را زير پوشش قرار دهد تا مردم دغدغه‌اي براي بيمه نداشته باشند.
نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص عملكرد سازمان بازنشستگي كشوري خاطرنشان كرد: سازمان بازنشستگي كشوري با توجه به منابعي كه دارد در سال 88 نسبتاً موفق عمل كرده است.
وي در خصوص تفاوت‌ بين بازنشستگان كشوري و تأمين اجتماعي گفت: اگر تفاوت‌هاي بين بازنشستگان كشوري و تأمين اجتماعي وجود داشته باشد، به دليل خلأ قانوني است و ارتباطي به سازمان بازنشستگي كشوري ندارد.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8812220252


نامه عجيب اداره‌‌كل غرب تهران به شعب تحت پوشش خود؛
كاركنان تامين اجتماعي از مراجعه به ستاد مركزي منع شدند
ايلنا: اداره كل تامين اجتماعي غرب تهران با صدور نامه‌اي اداري از روساي شعب تحت پوشش خود خواسته تا مانع مراجعه كاركنان به ستاد مركزي سازمان تامين اجتماعي بشوند.
به گزارش ايلنا، ‌دراين نامه اداري از روساي شعب تحت پوشش تامين اجتماعي غرب تهران خواسته شده است تا هيچ يكي از كاركنان بدون هماهنگي با اداره كل به ستاد مركزي سازمان تامين اجتماعي مراجعه نكنند.
به نظر مي‌رسد اين نامه به تجمع چندي پيش كاركنان سازمان تامين اجتماعي در ستاد مركزي اين سازمان در اعتراض به عدم پرداخت مزاياي شغلي اشان مربوط مي‌شود.
در آن تجمع كاركنان به مسوولان سازمان تامين اجتماعي هشدار داده بودند كه در صورت عدم پرداخت مزاياي شغلي خود بار ديگر درستاد مركزي سازمان تامين اجتماعي تجمع خواهند كرد



۱ نظر:

  1. این حکیم بزرگ اخیراً کشف نموده اند که شعب ، مراکز درمانی و بیمارستانهای تامین اجتماعی به صورت شرکتی و مستقل اداره شوند و کارکنان آن نیز به عنوان سهامدار آن بوده و مدیریت مجموعه از بین کارکنان انتخاب شده و . . . و موضوع یاد شده طی پیشنهاد اداری به آقای احمدی نژاد داده شده است بد نیست در سایت به این کشف مهم نیز پرداخته شود تا عمق تفکر و اندیشه این حکیم فرزانه نه تنها برای ایران بلکه برای جهانیان مشخص شود و از این ایده بزرگ سایر کشورها نیز الگو برداری نمایند .

    پاسخحذف