۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

گزیده اخبار: نظرات شرکای اجتماعی


گزیده اخبار(نظرات شرکای اجتماعی ):

پاره ای از نظرات نمایندگان شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در خصوص عملکرد آقای ذبیحی و وضعیت فعلی سازمان تامین اجتماعی:

1)

احمدی، عضو شورای عالی تامین اجتماعی، درگفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

در صورت ادامه مشکلات مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مستمری بازنشستگان در ماههای پایانی سال با چالش جدی مواجه خواهد شد که این موضوع می تواند برای امنیت اجتماعی کشور خطرناک باشد.

ايلنا: اعضای کارگری وکارفرمایی شورای عالی تامین اجتماعی در جلسه دیروز خود با اعضای هیات مدیره این سازمان مخالفت خود را با اقدامات غیر قانونی مدیرعامل تامین اجتماعی به اطلاع هیات مدیره رسانده و خواستار پاسخ گویی هیات مدیره شدند.

عضو شورای عالی تامین اجتماعی درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، پلمپ غیر قانونی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی را از مصادیق بارز اعمال غیر قانونی ذبیحی دانست و افزود: در جلسه دیروز هر 5 عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در ارسال نامه به رئیس جمهور که ریاست شورای عالی تامین اجتماعی را برعهده دارد اتفاق نظر داشته و اظهار داشتند بی قانونی های مدیرعامل سازمان را به اطلاع رئیس شورای عالی خواهند رساند.

البته بیش از این طریقت، نایب رییس هیات مدیره و حسن زاده عضو هیات مدیره سازمان تامين اجتماعي در نامه ای به رئیس جمهور از تخطی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از مصوبات هیات مدیره انتقاد کرده بودند.

محمد احمدی اعمال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را بی احترامی به قانون دانست و گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری ورئیس جمهور برقانون مداری تاکید دارند سایر افراد مجاز به شکستن حریم قانون نیستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا سازمان با مشکلات مالی روبرونیست، افزود: گفته مدیرعامل سازمان در این باره مبنی بر این که خبری از بحران در این سازمان نیست کذب است و اسناد و مدارکی داریم که در صورت ادامه مشکلات مدیریتی در تامین اجتماعی، پرداخت مستمری بازنشستگان در ماههای پایانی سال با چالش جدی مواجه خواهد شد که این موضوع می تواند برای امنیت اجتماعی کشور خطرناک باشد.

احمدی پیش بینی کرد که در 2هفته آینده جلسه شورای عالی تامین اجتماعی تشکیل شود و افزود: از آقای احمدی نژاد می خواهیم که سازمان را از حالت بلاتکلیفی فعلی خارج و حاشیه هایی که 4 سال گریبانگیر آن بود تکرار نشود.

2)

محمد مروج حسینی، نماینده کارفرمایان در شورای عالی تامین اجتماعی از وجود بحران مالی و مدیریتی در این سازمان خبر می‌دهد.

محمد مروج حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه طبق مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی می‌شد سازمان تامین اجتماعی در سال 1391 دچار بحران مالی شود، افزود: به دلیل مدیریت غلط و غیرکارشناسی در سازمان تامین اجتماعی این بحران در سال جاری گریبانگیر سازمان شده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی کشور تصریح کرد: مدیرعامل دچار توهم شده است و گمان می‌کند که بحرانی در سازمان وجود ندارد.

مروج حسینی با اشاره به جلسه شورای عالی تامین اجتماعی با حضور معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: موضوع جلسه مشکلات مدیریتی و مالی بود که به دلیل کمبود وقت مسایل مالی مطرح شد اما مدیرعامل سازمان باز هم زیربار وجود بحران مالی تامین اجتماعی نرفت که رحیمی معاون اول رییس جمهور گفت که در این خصوص به تفاهم برسید که تاکنون هم مدیرعامل تامین اجتماعی از قبول واقعیت خودداری می‌کند.

عضو شورای عالی تامین اجتماعی گفت: طبق مدارک موجود و گزارشی که توسط کارشناسان سازمان تامین اجتماعی تهیه شده است سازمان تا پایان سال 1388 با 3500 میلیارد تومان کمبود بودجه روبروست.

مروج حسینی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی تاکنون با مشکل مالی و مدیریتی روبرو بود اما حالا مشکل اساسنامه‌ای همه به آن اضافه شده است.

عضو شورای عالی تامین اجتماعی با بیان این که مجلس خواستار احیای ماده 17 قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و اصلاح اساسنامه سازمان است، خاطرنشان کرد: شنیده‌ایم که محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی به شرط اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی وزارت را پذیرفته است، به همین دلیل اعضای کارگری و کارفرمایی شورای عالی خواستار دیدار با وزیر شده‌اند که وی تاکنون پاسخی به ما نداده است.

این مقام کارفرمایی گفت: به نظر من اعضای شورای عالی تامین اجتماعی وجود بحران در سازمان را قبول کرده‌اند.

مروج حسینی اظهارداشت: مدیرعامل هیات مدیره تامین اجتماعی را قبول ندارد و بدون تصویب شورای عالی و هیات مدیره کارهای غیر قانونی می‌کند که از آن جمله می‌توان به حذف برخی معاونت‌ها و انحلال موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی اشاره کرد.

به گفته وی با وجودی که ذبیحی دارای صداقت و سلامت است، اما تجربه مدیریتی در این سطح را ندارد و عملا هم ثابت کرده است که قادر به اداره سازمان تامین اجتماعی نیست.

عضو شورای عالی تامین اجتماعی افزود: حتی در زمان مطرح شدن نام ذبیحی برای وزارت نیرو اعضای کارگری و کارفرمایی شورای عالی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار ابقای وی در سازمان شدند، اما اینک به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت ادامه مدیریت وی سازمان متلاشی خواهد شد و دولت باید تبعات ناشی از این کار را بداند، زیرا وی همچنان بر طبل بی‌قانونی می‌کوبد و حاضر به تمکین از هیچ کس نیست.

مروج حسینی با بیان اینکه تامین اجتماعی نباید کسری بودجه صندوق بیمه بیکاری را پرداخت کند، گفت: این کار وظیفه دولت است.

او گفت: ذبیحی به صراحت اعلام کرده که اگر اساسنامه تامین اجتماعی تغییر کند در سازمان نمی‌ماند.

او با اشاره به این که طبق آیین نامه شورا هر ماه یک جلسه باید برگزار شود، افزود: امروز باید جلسه شورا تشکیل می‌شد اما ما فکر می‌کنیم که مدیرعامل سازمان تصمیم می‌گیرد که جلسات شورا چه زمانی تشکیل شود و گویا وی صلاح ندیده است که شورا تشکیل جلسه دهد.

مروج حسینی بدهی دولت به سازمان را 19 هزار میلیارد تومان عنوان کرد وگفت: این مبلغ در ابتدای دولت نهم به 7 هزار میلیارد تومان می‌رسید اما به دلیل تقبل تعهدات جدید از سوی سازمان و عدم پرداخت منابع مالی آن از سوی دولت این مبلغ به 19 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

عضو شورای عالی تامین اجتماعی با بیان اینکه در همه دولت‌ها سازمان گروگان سیاسیون بوده است، افزود: این موضوع در این سال‌ها شدت پیدا کرده است.

او گفت: تا زمانی که سازمان تامین اجتماعی خودش تصمیم‌گیری نکند و تصمیماتی آن سیاسی باشد وضعیت بهتر نخواهد شد.

مروج حسینی با تاکید بر اینکه مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پاسخگوی شورای عالی نیست، افزود: این شرکت به محلی برای ایجاد اشتغال برای مدیران سیاسی تبدیل شده است.

3)

رئيس هيات مديره كانون كارگران بازنشسته تامين اجتماعي استان قم با اشاره به اظهارات برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مبني بر اين‌كه فتاح به زودي مديرعامل سازمان تامين اجتماعي خواهد شد، گفت: اين انتخاب را به فال نيك مي‌گيريم زيرا وي سياسي‌كاري را دراين سازمان تعطيل خواهد كرد.

محمد فاضل تركمان درگفت‌وگو با خبرنگارايلنا با بيان اين كه نگاه مديريت فعلي سازمان تامين اجتماعي بصورت 100 درصدي سياسي و غيركارشناسي است،افزود: سابقه فتاح در وزارت نيرو نشان داده است كه وي بر جلو رفتن كارها تاكيد دارد و اين موضوع را فداي سياسي‌كاري نخواهد كرد.

او با بيان اين‌كه درحرف مديرعامل فعلي سازمان تامن اجتماعي مدعي خدمت به بندگان خداست، خاطر نشان كرد: بين حرف و عمل فاصله بسيار است زيرا وي حتي با وجود پيگيري‌هاي متعدد از دادن وقت چند دقيقه‌اي براي ملاقات حضوري خودداري كرد حال چطور ادعاي خدمت به بندگان خدا را دارد.

تركمان افزود: در شرايطي كه احمدي‌نژاد شخصا وقت گذاشته وهنوز ديدارهاي مردمي‌اش را تعطيل نكرده است چطورآقاي ذبيحي حتي براي ديداربا نمايندگان بازنشستگان هم وقت ندارد.

4)

رييس کانون بازنشستگان تامين اجتماعي مشکلات بازنشستگان در سازمان تامين اجتماعي را تشريح کرد و گفت: افزايش حداقل حقوق بازنشستگان به 420 هزار تومان در سال جاري هنوز اجرايي نشده است.

علي اکبر خبازها در گفت وگو با باشگاه خبري فارس "توانا" اظهارداشت: مشکل اصلي ما اجراي بند 39 قانون بودجه 88 است که با نظر موافق مجلس و رييس جمهوري، اعتبار 2500 ميليارد تومان سهام قابل عرضه در بورس تعيين شد اما متاسفانه مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اقدامي در اين مورد نکرده است.

وي درباره بزرگترين چالش سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: بزرگترين چالش سازمان در شرايط فعلي عدم تعامل مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بخش هاي مختلف و کانون هاي بازنشستگي است و عملکرد مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، ساختار 55 ساله سازمان را بر هم زده و سبب شده است درآمد سازمان تامين اجتماعي رکود شديدي داشته باشد.

خبازها بيان داشت: علاوه بر اينکه سازمان تامين اجتماعي براي پرداخت مستمري هاي بازنشستگان مشکل دارد هنوز براي پرداخت مزاياي چند ساله بازنشستگان مانند وام ضروري، سفرهاي زيارتي، سياحتي با وجود گذشت 8 ماه از سال، اعتباري تصويب نشده است در صورتي که طبق بند ماده 134 قانون کار و تبصره هاي مربوط به همين ماده، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي ملزم به همکاري با کانون هاي مربوطه است.

5)

عضو هیات نظارت برسازمان تامین اجتماعی‌: نگاه سیاسی به نهادهای اجتماعی جواب نخواهد داد.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشوردرمورد مدیریت کلان سازمان تامین اجتماعی نیزگفت: چندی است که دولت از آقای فتاح دعوت کرده که مدیر عاملی این سازمان را بپذیرد اما وی هنوز زیر بار نرفته و موافقت خود را اعلام نکرده است.

علی بیگی با تاکید بر اینکه فتاح مدیری متعهد، معتدل و توانمند است افزود: امیدواریم که مدیریت وی بر سازمان تامین اجتماعی هر چه زودتر عملی شود.
این مقام
ارشد کارگری اساسنامه فعلی تامین اجتماعی را غیر قانونی دانست و گفت: از نظر قانونی اساسنامه قبلی معتبر است بنابراین از آقای احمدی‌نژاد می‌خواهیم که هرچه سریعتر با توجه به نامه رییس مجلس اساسنامه را اصلاح و سازمان را از بلاتکلیفی خارج کند.

6)

ایلنا: نماينده كارگران(بيمه‌شدگان)درشوراي عالي تامين اجتماعي تصريح كرد: وزيررفاه‌ وتامين اجتماعي بايداز مسايل بيمه‌اي و درماني آگاه باشد درغير اين‌صورت مديريتي ناموفق خواهد داشت.

نبي رسولي درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اين‌كه سازمان تامين اجتماعي و وزارت رفاه طي4 سال گذشته از پرحاشيه‌ترين نهادها بوده‌اند، افزود: اگر اشخاص سياسي بر مديريت كلان اين دو مجموعه سيطره پيدا كنند اين روند در4 سال آينده نيزتكرارخواهد شد.

او با اشاره به بدهي 17 هزار ميليارد توماني دولت به سازمان تامين اجتماعي گفت: نگاه غير كارشناسي دولت به سازمان باعث شده است تا تكاليف بيمه‌اي دولت به اين سازمان تحميل شود و افرادي بر سر سفره كارگران بنشينند كه سهمي درمنابع آن ندارند.
عضو شوراي عالي تامين اجتماعي با تاكيد بر
اين‌كه منابع مالي تامين اجتماعي به نقطه سربه‌سر رسيده است،خاطر نشان‌كرد: به صراحت اعلام مي‌كنم كه سازمان تامين اجتماعي درخطر قراردارد.

رسولي با اشاره به اختلافات داخلي اعضاي هيات مديره سازمان تامين اجتماعي تصريح كرد: اين اختلافات باعث شده تا حتي مديران مياني سازمان در ارائه اطلاعات به هيات مديره آن‌گونه كه بايد فعاليت نكنند.

اين فعال كارگري نقدينگي و مديريت را دو مشكل اساسي سازمان تامين اجتماعي عنوان كرد واظهار داشت: بانك رفاه كارگران و شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) پاسخگوي شوراي عالي تامين اجتماعي نيستند و اين در حالي است كه هر دو مجموعه متعلق به سازمان تامين اجتماعي هستند.

7)

رئيس كانون بازنشستگان تامين اجتماعي استان تهران:

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي ارزشي براي شركاي اجتماعي قائل نيست

ايلنا: رئيس كانون كارگران بازنشسته تامين اجتماعي استان تهران گفت: مدير عامل سازمان تامين اجتماعي به شركاي اجتماعي خود (كارگران، كارفرمايان و بازنشستگان) ارزشي قائل نيست و برخلاف اهداف رئيس جمهور عمل مي‌كند.
علي اكبر خبازها در گفت‌وگو با خبرنگار
ايلنا افزود: مديرعامل تامين اجتماعي در اتاقش را بسته است و تحت تاثير چند نفر از نزديكان خود تصميماتي غلط و غيركارشناسي اتخاذ مي‌كند.
او
با اشاره به سابقه 50 ساله سازمان تامين اجتماعي گفت: مديرعامل سازمان نه تنها ارزشي براي شركاي اجتماعي قائل نيست بلكه باعث شده تا اكثريت كارمندان تامين اجتماعي نيز از وي ناراضي باشند.

خبازها با بيان اينكه شركاي اجتماعي مي‌توانند كمك فكري خوبي براي مديرعامل سازمان تامين اجتماعي باشند، تصريح كرد: ادامه حضور ذبيحي در سازمان به صلاح نيست و مي‌تواند 28 ميليون عضو اين سازمان را نسبت به دولت هم بدبين كند.
وي تصريح كرد: نمي‌گوييم آقاي ذبيحي آدم بدي است اما تجربه ثابت كرد كه مديريت وي غيركارشناسي است
.

8)

رييس کانون بازنشستگان تامين اجتماعي گفت: وزير رفاه در انتخاب مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با درايت عمل کند تا مشکلات گذشته پيش نيايد.

وي در خصوص انتخاب مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: تلاش فراواني شد تا مديرعامل از بدنه سازمان انتخاب شود ولي سياست هاي دولت به صورت ديگري است.

9)

احمدی نماینده کارگران در شورای عالی تامین اجتماعی درگفت‌وگو با ایلنا:

اعضای این شورا هم از اجرا نشدن مصوبات شورای عالی و هیات مدیره سازمان از سوی مدیرعامل ناراحت هستند.

محمد احمدی درگفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: حذف یا ایجاد معاونت در سازمان تامین اجتماعی و یا حذف موسسات نیاز به مجوز شورای عالی تامین اجتماعی دارد و مدیرعامل نمی تواند خود سر کارکند.

نماینده کارگران در شورای عالی تامین اجتماعی با اشاره به حذف معاونت فرهنگی و معاونت استانها درسازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: این کارها مصوبه شورا و هیات مدیره را ندارد.

به گفته احمدی اقدامات ذبیحی را می توان خودرایی وی تفسیر کرد.

او با اشاره به این که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مدعی است که با شرط دادن اختیارات هیات مدیره سازمان ،مدیریت این مجموعه را قبول کرده است، افزود: هر چند هیات مدیره اختیارات خود به مدیرعامل را پس گرفته است اما اساسا این کار از ابتدا غلط بوده است.

10)

عضو هیات نظارت بر تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب هیات مدیره تامین اجتماعی توسط رئیس جمهور و ریاست، رئیس جمهور بر شورای عالی تامین اجتماعی طبق نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور غیر قانونی است و باید اصلاح شود.

اولیا علی بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تحقیق و تفحص را حق قانونی نمایندگان مجلس دانست و افزود: مهم‌ترین نقیصه سازمان تامین اجتماعی در برهه کنونی ابهام در اساسنامه آن است.

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: طبق قانون، دولت موظف است رونوشتی از مصوبات خود را به رییس مجلس اعلام کند و اگررئیس مجلس نیز این مصوبات را خلاف قانون تشخیص داد، آن مصوبه باطل است و مطابق قانون حتی دیوان عدالت اداری هم حق ورود به مساله را ندارد و نظر رئیس مجلس لازم الاجراست.
علی بیگی با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور مبنی بر
غیرقانونی بودن اساسنامه جدید سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: انتخاب هیات مدیره تامین اجتماعی توسط رئیس جمهور و ریاست رئیس جمهور بر شورای عالی تامین اجتماعی طبق نامه رییس مجلس غیرقانونی است و باید اصلاح شود.

عضو هیات نظارت بر سازمان تامین اجتماعی افزود: متاسفانه پس از گذشت چند ماه از نامه رئیس مجلس هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

این مقام کارگری در پاسخ به این سوال که تغییر و تحولات مدیریتی سازمان تامین اجتماعی در چند ماه گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: عزل و نصب نباید سلیقه‌ای باشد بلکه باید سازوکارهایی بر این موضوع وجود داشته باشد و از نظر گروه کارگری و کارفرمایی هم در اداره تامین اجتماعی استفاده شود، نه اینکه فقط شعار سه‌جانبه‌گرایی شنیده شود.

11)

ايلنا: بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تصریح کرد: متاسفانه همه درها به سوی ما بسته است و گوش شنوایی در سازمان تامین اجتماعی برای شنیدن مشکلات کارگران نیست. کیانی نژاد مدیریت فعلی سازمان را فردی غیر آشنا به مشکلات کارگران دانست .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر